Bite Back dient op 8 punten klacht in tegen het Dolfinarium

18-10-2023
Deel pagina:

Vanuit de campagne Dolfinariumvrij Nederland heeft Bite Back een klacht ingediend tegen het Dolfinarium wegens misleiding.

De klacht
Twee van onze beschreven punten gaan over een informatief bord in het park. De andere zes gaan over een specifieke pagina op de website van het Dolfinarium. Deze ''Feiten en fabels'' pagina, telt enkele zeer bijzondere uitspraken.

Zo staat er dat er nooit dolfijnen uit de Japanse drijfjachten zijn ingevoerd in Europa. Het Dolfinarium vergeet daarbij te beschrijven dat het zelf ook dieren in het Dolfinarium heeft gehad die in Taiji gevangen zijn. En zelfs dan klopt het nog niet, want op dit moment leven er dolfijnen in 2 Europese landen die uit deze drijfjachten afkomstig zijn.

Ook claimt het Dolfinarium een actieve bijdrage te leveren aan het internationale fokprogramma vanuit de EEP. Dit is een fokprogramma vanuit de EAZA, een internationaal samenwerkingsverband van dierentuinen en dolfinaria. Nog los van het feit dat het Dolfinarium sinds eigen zeggen al sinds 2017 niet meer fokt met dolfijnen en dus geen actieve bijdrage levert, is het park ook geen lid van de EAZA, een vereiste om deel te nemen aan de EEP's.

Het Dolfinarium stelt eveneens dat de dieren in goede omstandigheden leven waarbij hun welzijn is gewaarborgd. Dat terwijl nog niet zo lang geleden de Visitatiecommissie Dierentuinen moest concluderen dat meerdere verblijven niet meer in lijn zijn met de doelstellingen van de EU-dierentuinrichtlijnen. Hoewel het Dolfinarium tot 2029(!!) de tijd heeft om hier verbetering in aan te brengen, is het dus onjuist om te stellen dat de dieren in goede omstandigheden leven.

Wil je alle punten inzien en onze onderbouwing daarover? Kijk dan onderaan deze pagina.

Eerdere klachten
Het is niet voor het eerste dat het Dolfinarium te maken krijgt met klagers via de Reclame Code Commissie. Zo diende House of Animals in 2021 al met succes een klacht in wegens een misleidende zin die zou suggereren dat bezoekers met het kopen van een kaartje bijdragen aan de bescherming van zeezoogdieren.,

Ook Bite Back heeft al succes weten te behalen met een eerdere klacht bij de RCC, die grotendeels gericht was op de uitspraak dat de dolfijnen in het Dolfinarium gelukkig zouden zijn: iets dat het Dolfinarium niet als feit kan neerzetten.

We vragen ons dan ook sterk af hoe vaak we dit nog moeten blijven doen voordat het Dolfinarium stopt met het vertekende beeld geven van het houden van zeezoogdieren in gevangenschap?

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram