Successen

Deel pagina:
De campagne tegen het Dolfinarium bestaat al een geruime tijd en heeft in het bestaan meerdere successen weten te behalen. Sinds 30 juli 2023 hebben we een vernieuwde campagne kunnen lanceren, waarin we de druk steeds een stapje verder opvoeren. Die keuze begint haar vruchten af te werpen. De successen beschrijven we hieronder graag voor je: 

Samenwerkende bedrijven

Eén van de speerpunten van de campagne is het ertoe bewegen van bedrijven die samenwerkingsverbanden hebben met het Dolfinarium om daarmee te stoppen. Deze samenwerking bestaat in de meeste gevallen uit het aanbieden van kaartjes met korting. Omdat steeds minder mensen het Dolfinarium bezoeken, worden deze samenwerkingen steeds belangrijker voor het Dolfinarium. Op die manier kunnen ze toch nog steeds een redelijk aantal bezoekers veiligstellen.

Door de e-mails en brieven die Bite Back heeft verzonden, evenals de protesten die we gevoerd hebben, hebben veel bedrijven aan ons laten weten de banden met het Dolfinarium te verbreken. Uiteraard zijn we daar erg blij mee! 

Het betreft onder andere de Zeeman, HEMA, Renault, Thebe, ANWB, Spar, Stichting Dierenlot, Lidl, PLUS, de NS en alle webshops van DPG Media. 

Op 5 augustus 2023 konden we aankondigen dat de NS de samenwerking met het Dolfinarium verbrak. Dit heeft veel aandacht in de media voortgebracht, en het wakkerde de discussie over het gebruik van dieren voor vermaak verder aan. Een incompleet nieuwsoverzicht staat hieronder: 

- https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/binnenland/2023/08/ns-stopt-samenwerking-met-dolfinarium-vanwege-dierenleed/
- https://www.gld.nl/nieuws/7987590/ns-stopt-samenwerking-dolfinarium
- https://www.hartvannederland.nl/nieuws/dieren/ns-zorgen-dierenwelzijn-dolfinarium-stopt-samenwerking
- https://www.looopings.nl/weblog/23187/NS-en-vijf-andere-bedrijven-stoppen-samenwerking-met-Dolfinarium.html
- https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos-met-het-oog-op-morgen/cb6c4105-48a0-4ed4-9fa3-a30781bd1e0f/2023-08-06-ns-verbreekt-samenwerking-dolfinarium-is-zon-park-nog-van-deze-tijd
- https://www.ad.nl/lezersbrieven/reacties-op-besluit-ns-na-dolfinarium-nu-ook-breken-met-dierentuinen~a46cb9b0/
- https://www.trouw.nl/binnenland/bedrijven-boycotten-het-dolfinarium-maar-de-shows-gaan-door~bf8ac39d/
- https://www.treinreiziger.nl/ns-stopt-samenwerking-met-dolfinarium-vanwege-zorgen-ovedierenwelzijn/
- https://wnl.tv/2023/08/04/ns-stopt-samenwerking-met-dolfinarium-vanwege-dierenwelzijn/
- https://www.destentor.nl/nieuws/van-het-circus-tot-het-dolfinarium-bite-back-strijdt-in-nederland-al-acht-jaar-tegen-dierenleed~ac39f113/
- https://www.destentor.nl/harderwijk/na-anwb-renault-en-hema-keert-ook-de-ns-zich-af-van-het-dolfinarium-in-harderwijk-dit-is-er-aan-de-hand~a5be71d4/
- https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/ns-stopt-samenwerking-met-dolfinarium
- https://www.ovpro.nl/trein/2023/08/04/ns-geeft-om-dierenwelzijn-en-stopt-samenwerking-met-dolfinarium/

Op 22 september 2023 konden we aankondigen dat DPG Media, na contact met Bite Back, besloten heeft de kaarten uit al haar webshops te halen.

DPG Media heeft meer dan 80 merken in voornamelijk Nederland en België, waarvan er zeker 15 een webshop hebben waar kaarten voor het Dolfinarium te verkrijgen waren. Hieronder vallen in ieder geval:

- Algemeen Dagblad
- Nu.nl
- Trouw
- Stentor
- Leukste tickets
- Volkskrant
- Flair
- Libelle
- BN de Stem
- Brabants Dagblad
- de Gelderlander
- Parool
- Margroot
- Provinciale Zeeuwse Courant
- Tubantia

Ook hierover zijn enkele artikelen verschenen:

- https://www.animalstoday.nl/gnvdd-dolfinariumkaarten-verdwijnen-uit-zeker-15-webshops/
- https://www.looopings.nl/weblog/23629/AD-en-NU-nl-stoppen-voorlopig-met-aanbieden-van-Dolfinarium-tickets.html
- https://www.harderwijksezaken.nl/nieuws/dolfinariumkaarten-verdwijnen-uit-zeker-15-webshops

Naast de bovengenoemde webshops, zijn er ook enkele kleinere webshops/bedrijven die gestopt zijn met het aanbieden van kaarten en/of de reclame voor het Dolfinarium van de website hebben laten halen. Het gaat hier om zeker 5 bedrijven sinds augustus 2023.

We voeren ook enige regelmaat actie bij Tripper, een bedrijf dat weinig ethisch besef lijkt te hebben wanneer het om dieren gaat. Deze acties leveren ook met regelmaat aandacht in de pers op, waarmee we de discussie over het Dolfinarium verder kunnen aanwakkeren. Toch een succes, wat ons betreft!

- https://www.looopings.nl/weblog/23568/Dierenactivisten-protesteren-bij-aanbieder-van-Dolfinarium-tickets.html
- https://www.leiderdorpsweekblad.nl/nieuws/algemeen/88236/demonstratie-tegen-kaartverkoop-dolfinarium
- https://sleutelstad.nl/2023/09/16/actie-tegen-kaartverkoop-dolfinarium-bij-hoofdkantoor-kaartverkoper/
- https://www.leiderdorpsweekblad.nl/nieuws/algemeen/90374/dierenactivisten-blokkeren-tripper
- https://www.looopings.nl/weblog/24295/Dierenactivisten-in-dolfijnenpakken-blokkeren-ingang-van-ticketaanbieder-Dolfinarium.html

Onze klachten tegen het Dolfinarium

Met enige regelmaat betrappen we het Dolfinarium op zaken die niet door de beugel kunnen. Dan dienen we een klacht in bij de bevoegde instanties. In veel gevallen gaat het om onjuiste uitspraken op de website. Hieronder beschrijven we graag een paar klachten die succesvol zijn geweest en die we toch het vermelden waard vinden:

Tot eind 2023 had het Dolfinarium de volgende tekst op haar website staan: ''Er zijn nooit wilde dolfijnen vanuit de Japanse drijfjachten ingevoerd in Europa. Het Dolfinarium veroordeelt deze drijfjachten scherp en neemt daar afstand van.''

Deze tekst is feitelijk onjuist. Er zijn ook op dit moment nog steeds dolfijnen in Europa die afkomstig zijn uit de Japanse drijfjachten. In totaal zijn er zelfs zeker 36 dolfijnen ingevoerd.  Bijzonder opmerkelijk is dat het Dolfinarium zelf óók een aantal in het wild gevangen dieren uit Japan heeft gehouden. Dit is terug te vinden in de Cetabase en het Dolfinarium werd er al eerder op aangesproken.

Nog voor de uitspraak van de Reclame Code Commissie had plaatsgevonden over onze klacht over het bovenstaande, heeft het Dolfinarium de betreffende tekst offline laten halen. 

Met een zeer doorzichtige poging probeerde het park dit nog recht te trekken door te stellen: ''Door een fout was de zin ''Er zijn na 1980 geen wilde dolfijnen vanuit de Japanse drijfjachten meer ingevoerd'' verwijderd uit de uiting.'' Hoewel we hier niets van geloven, klopt het zelfs dan niet, want ook in 2013 zijn er nog dolfijnen uit die jachten geïmporteerd in Europa.

Begin 2022 had het Dolfinarium enkele bijzondere uitspraken op haar website staan. Zo stond er: ''De dieren hebben meer dan genoeg bewegingsvrijheid en kunnen in hun leefgebied ontzettend veel plekken verkennen en ontdekken.'' Daarnaast ook: ''het Dolfinarium voldoet ruimschoots aan de hoogste standaarden die worden bepaald vanuit de Europese Unie en de Nederlandse overheid.''

Daarnaast stelt het park ook nog eens dat de dieren in het park gelukkig zouden zijn: ''Zijn de dieren in het Dolfinarium gelukkig? Absoluut! Die vraag kunnen we met een volmondig 'ja' beantwoorden.''

En hier ging het park de mist in: recentelijk kwam er nog een kritisch rapport naar buiten waarin de overheid aangaf dat niet alle verblijven voldoende waren. Daarnaast komt er vanuit biologen en wetenschappers steeds meer kritiek op het houden van dergelijke dieren in gevangenschap: met zekerheid stellen dat de dieren gelukkig zijn kán simpelweg niet.

Gelukkig ging de Reclame Code Commissie hier ook in mee, ook al heeft het Dolfinarium de omstreden uitspraken snel van de website laten halen voordat de uitspraak werd gedaan.

Ook dit heeft voor de nodige ophef in de pers kunnen zorgen:
- https://www.looopings.nl/weblog/18827/Website-aangepast-Dolfinarium-claimt-niet-meer-dat-dolfijnen-gelukkig-zijn-en-tientallen-kilometers-zwemmen.html
- https://www.looopings.nl/weblog/18398/Weer-klacht-bij-Reclame-Code-Commissie-over-Dolfinarium.html
- https://veluwefm.nl/dolfinarium-harderwijk-past-website-aan-na-klacht-bij-reclame-code-commissie/
- https://www.looopings.nl/weblog/19587/Reclame-Code-Commissie-is-tevreden-over-aangepaste-Dolfinarium-teksten.html

Het EAAM (European Association for Aquatic Mammals) is de Europese branchevereniging voor dolfinaria. Leden voldoen aan bepaalde standaarden voor (onder andere) het houden van zeezgoogdieren. 

Het Dolfinarium voldoet niet aan deze standaarden: de minimale diepte voor het verblijf van Stellerzeeleeuwen zou bijvoorbeeld 4,40m diep moeten zijn. In het Dolfinarium is dit slechts 1,60m diep

Toen we in 2023 opmerkten dat het park niet meer op de website van het EAAM stond beschreven, maar op de website van het Dolfinarium wél nog uitgebreid stond beschreven dat het park deel uitmaakt van deze organisatie, hebben we beide een bericht verzonden. Het Dolfinarium gaf als antwoord dat zij wél nog deel uitmaakten van het EAAM, terwijl de organisatie zelf aangaf dat dit niet het geval was. Waarom het Dolfinarium hier niet eerlijk over is, weten alleen zijzelf,....

Door een klacht bij de Reclame Code Commissie heeft het park ook dit van de website laten halen.

Dolfinarium erkent het succes van activisme

In een artikel in de Telegraaf heeft voormalig Dolfinarium-directeur Bert van de Hoef erkend dat activisten, en de negatieve reclame die ze verzorgen voor het Dolfinarium, ervoor zorgen dat sponsoren en commerciële partners wegblijven.

Het is duidelijk dat door een groeiende bewustwording het aantal bezoekers en partners blijft afnemen. Door onze campagne hopen we dat deze trend blijft doorzetten en de deuren van het Dolfinarium als park met dieren uiteindelijk definitief gaan sluiten.

Steeds meer positieve reacties!

Bij Bite Back merken we dat we tijdens de sensibiliseringsacties, die maandelijks plaatsvinden bij de ingang van het Dolfinarium, steeds vaker positieve reacties krijgen. Bezoekers en voorbijgangers geven aan onze standpunten te begrijpen en erover na te denken om geen bezoek meer te brengen aan het Dolfinarium. Dit resultaat past in de neerwaartse trend in bezoekersaantallen die we door de loop der jaren hebben gezien.
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram